با دیدن نوع نگاه متفاوت رسانه‌های غربی در این دو مقوله به یاد این موضوع انشا ‌افتادم که در کودکی در مدارس به ما می‌گفتند: علم بهتر است یا ثروت! این جا البته باید گفت پول بهتر است یا جان آدمی. البته که جان آدمی، آن هم فقرای جهان سومی سیری چند...

نگاهی به انعکاس متفاوت ماجرای «تایتان» و کشتی پناهجویان در رسانه‌های آمریکا و اروپا / غرق انسانیت درغرب

در چهار پنج روز اخیر، اگر نیم نگاهی به رسانه‌های مطرح غربی می‌انداختید، مطمئناً یکی از رویدادهایی که نظر شما را به خود جلب می‌کرد پرداختن با آب و تاب آن‌ها به ماجرای گم شدن زیردریایی «تایتان» بود. این زیردریایی که به شرکت خصوصی آمریکایی «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» تعلق دارد، گردشگران را با هزینه‌ ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر نفر به بازدید از لاشه‌ کشتی تایتانیک می‌برد. اما مأموریت آخر آن به شدت خبرساز شد، هنگامی که تایتان روز یکشنبه هفته پیش با سرنشینان ثروتمندش که عبارت‌ بودند از هامیش هاردینگ، کارآفرین و میلیاردر ۵۸ ساله بریتانیایی، شاهزاده داوود، تاجر ۴۸ ساله پاکستانی و پسرش سلیمان داوود ۱۹ ساله با تابعیت انگلیسی و دو خدمه آمریکایی و فرانسوی راهی اعماق اقیانوس اطلس شد. آن‌ها قرار بود برای تماشای تایتانیک به مدت هشت ساعت با زیردریایی مذکور به محل غرق کشتی در ۶۰۰ کیلومتری سواحل نیوفاندلند کانادا بروند.

تایتان به تایتانیک پیوست

تایتان با پنج سرنشین، کمتر از دو ساعت پس از آغاز سفر ماجراجویانه اش تماس خود با سطح آب را از دست داد و ناپدید شد. از همان ابتدا این رویداد مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته وآن‌ها لحظه به لحظه به انعکاس اخبار مرتبط با آن پرداختند. برای داغ تر شدن ماجرا و جذب مخاطب بیشتر، دوشنبه یک هواپیمای کانادایی مدعی شد صدای «کوبیدن» از زیر آب را شناسایی کرده، اما بعداً مشخص شد این ادعا نادرست بوده است. جست‌وجوی ناامیدانه برای یافتن زیر دریایی 7/6 متری در نهایت صبح روز پنجشنبه اول خرداد به پایان رسید و گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد تمام سرنشینان تایتان در یک «انفجار فاجعه بار» جان خود را از دست داده‌اند. رسانه‌های غربی هم که تا این مرحله اخبار مرتبط به ماجرا را رصد کرده و پوشش می‌دادند از قافله جا نمانده و به سرعت تیتر زدند: «تایتان به تایتانیک پیوست».

سوار شدن رسانه های غربی بر موج این اتفاق غم‌انگیز و ناراحت‌کننده البته در حالی است که همان‌ها در ماجرای غرق شدن کشتی پناهجویان که پیشتر روی داد رویه دیگری در پیش گرفتند. دقیقاً 10 روز پیش یعنی پنجشنبه 25 خرداد ماه مرگبارترین سانحه مربوط به غرق شدن کشتی پناهجویان در آب‌های بین‌المللی در سال جاری میلادی، در سواحل یونان رخ داد. در این اتفاق قایق مملو از مهاجران که قصد رسیدن به اروپا را داشتند در آب‎های آزاد بین‌المللی غرق و دست کم 400 نفر بر اثر حادثه جان خود را از دست دادند. این در حالی است که تعداد زیادی از اجساد افراد سوار بر کشتی مرگ هنوز پیدا نشده و عملیات جست وجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد. مقامات یونان شمار سرنشینان قایق را ۴۰۰ تا ۷۵۰ نفر برآورد کرده‌اند درنتیجه احتمال بالا رفتن تعداد کشته ها نیز وجود دارد. با این حال حادثه غم بار اخیر برای رسانه‌های غرب کمترین اهمیت را داشته و انعکاس بسیاری محدودی در آن‌ها یافته است.

نگاهی به انعکاس متفاوت ماجرای «تایتان» و کشتی پناهجویان در رسانه‌های آمریکا و اروپا  / غرق انسانیت درغرب

جان چشم آبی‌ها ارزشمندتر است

این نوع نگاه دوگانه آمریکا و اروپایی‌ها در این دو مقوله به‌شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی ضمن اشاره به این مسئله در کانل تلگرامی خود، نوشت: بیش از 300 پناهنده پاکستانی در مدیترانه غرق شدند و همزمان پنج گردشگر که قرار بود به دیدن لاشه تایتانیک بروند در اقیانوس گم شدند. بازتاب خبری و هزینه‌ای که برای نجات آن پنج نفر شد کجا و بازتاب و تلاشی که برای نجات پاکستانی‌ها شد، کجا. ظاهراً جان چشم آبی‌ها ارزشمندتر است ... کاربری هم در این باره نوشت: یک کشتی با نزدیک به 700-600 پناهجو توی آب‌های یونان غرق شد و هیچ‌کس پیگیری نکرد ببیند کسی زنده هست یا نه، یا اینکه عملیات نجات ترتیب بدهند. اما یک زیردریایی فسقلی با چند آدم ثروتمند گم شد و کلی بسیج شدند تا پیدایشان کنند. هر دو هم حدوداً در یک زمان رخ داد... بله عزیزان؛ دنیا بر مدار پول می‌چرخد. دیگری نوشت: با دیدن نوع نگاه متفاوت رسانه‌های غربی در این دو مقوله به یاد این موضوع انشا ‌افتادم که در کودکی در مدارس به ما می‌گفتند: علم بهتر است یا ثروت! این جا البته باید گفت پول بهتر است یا جان آدمی. البته که جان آدمی، آن هم فقرای جهان سومی سیری چند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.